Sök:

Sökresultat:

196 Uppsatser om Gustaf III:s Opera - Sida 1 av 14

Moi et Desprez: : Om Louis Jean Desprez? teaterdekorationer och Gustaf III:s nationella projekt

En studie av teaterdekoratören, konstnären och arkitekten Louis Jean Desprez' betydelse för Gustaf III nationella projekt, att förena sitt folk och skapa en nationell identitet med hjälp av opera och teater..

Om Jean Louis Desprez? teaterdekorationer och Gustaf III:s kulturpolitik

Inbjuden av Gustaf III, den franska teaterdekoratören, konstnären och arkitekten Louis Jean Desprez, i Sverige 1784-1804, förnyade teaterdekorationen på Operan. Genom att analysera Desprez? teaterdekorationer med inspiration från de abstrakta konstnärerna Mondrian, Malevich och Rothko, utvecklar uppsatsen ett nytt tolkningssystem som tillsammans med traditionell tolkning innebär en djupare tolkningsmetod. Detta visar att Desprez? teaterdekorationer var viktiga för Gustaf III:s kulturpolitik.

opera : stadsgårdskajen

opera byggnad, innergård,betong , schakt, genomsiktlig, mesh, grid.

Opera i Stockholm, Galärvarvet

En Opera på en av Stockholms mest attraktiva tomter..

Opera i Stockholm, Stadsgårdskajen

Stockholmsoperan, Stadsgårdkajen, en opera för alla!Koppla samman och tillåta; Mitt huvudkoncept handlar om att skapa kopplingar i staden och locka människor att vistas på platsen, dag som natt, Stockholmsbo som värmlandsbo. Oavsett om du går på opera eller bara tar en kvällspromenad, vill äta en god matbit eller fika på café, ska operan tillgodose alla dessa behov..

Opera i Stockholm, Frihamnspiren

Kandidatprojekt Arkitektur, Arkitekturskolan KTH 2011. Ny Opera i Stockholm..

Opera i Stockholm,  Stadsgårdskajen

En opera uppbyggd av byggställningar. Möljighet till ständig omvandling och förändring..

Flickan i ögat - en kammaropera : Analys av ett drama som utgångspunkt för en fältstudie av Frödingbilden

 The image of the poet Gustaf Fröding is the main theme of this essay. It opens with an analysis of the chamber opera Flickan i ögat. This opera has never been translated but a direct translation would be The Girl in the Eye. It refers to a story that when a man looks into the mirror and sees a picture of a girl in his eye, she will be his future love.  Fröding has written a poem "Flickan i ögat" where the person in the poem only observes himself.

Duo - ny skola på Hälsingehöjden

A variety of demands have to be considered in the design of a new opera house in Galärvarvet. All possible viewpoints are important to be aware of, as is the need for the new building to be a contrast to the already existing opera house in Stockholm. The restricted site also makes a multitude of demands on the building's design.By rationalizing the layout and structure and also by making the footprint smaller, the complex building of over 30 000 square meters can be fitted and blended into the existing physical context. Unlike the existing opera house in Stockholm, the new opera house shows the rationality and the advanced technology that lies behind the scenes and becomes the character of the entire building. Through the dynamic façade, the new opera can convey any character it so desires, just like scenes do through different settings.

Opera i Stockholm - Årstafältet

Förslag på opera vid ÅrstafältetÅrsta Parkopera ligger placerad som en entré till Årstafältet. Promenaden fram till opera- byggnaden gestaltas som en park inspirerad av 1700-talets engelska parker, barockoperans storhetstid, och fortsätter genom operans två huvudbyggnader för att öppna sig mot det vidsträckta fältet..

Opera i Stockholm, Galärvarvet :  

Mitt förslag om en nya centralt placerad Opera, vid Galärvarvet. Byggnaden inrymmer, förutom tre scener, också ett konferanscenter och Operahögskolans lokaler..

Opera i Stockholm, Stadsgårdskajen : Ljuskub

Kandidatprojekt i arkitektur för ny opera vid Stadsgårdskajen..

Opera i Stockholm, Galärvarvet

En ny opera i Stockholms innerstad.

Opera i Stockholm, Värtahamnen

ritningar över förslag på en ny opera i stocholm, årstafältet.

Operamaskerad i Stockholm 1925

I have examined the conditions for participation in an opera masquerade. Theoretical support has been found in Michail Bachtin, Richard Schechner and Judith Butler. The main study object has been a masquerade organised by the workers of The Royal Opera of Stockholm in 1925. The masquerade is examined as a social practise with distinct aesthetic framing. The analysis shows that the opera masquerade share some characteristics with the medieval carnival culture as described by Bachtin, but differ in many ways as well.

1 Nästa sida ->